Methode orthodox vormingsonderwijs

Methode OVO

De methode voor Orthodox Vormingsonderwijs is momenteel nog in ontwikkeling. Deze pagina is een indicatie van wat u kunt verwachten tijdens de lessen voor uw kind.

Het orthodoxe vormingsonderwijs werkt met onderzoekend en ontwerpend leren: kinderen starten vanuit een prikkelende vraag of ervaring. Hun eigen nieuwsgierigheid staat centraal, terwijl ze ontdekken, ontwerpen en vormgeven aan wat ze leren over de kerk en het geloof. Elk blok wordt afgesloten met een presentatie waarin kinderen hun inzichten en creaties delen.

Blok 1: De Kerk en het Geloof

pexels-zeynep-yilmaz-327514331-33802427
Leeftijd

Groep 3 t/m groep 8

Duur

6 -7 lessen van 45 minuten

Groepsgrootte

3 t/m 32 leerlingen

pexels-andreas-ebner-246992646-14433261
pexels-lovetosmile-30327309
pexels-marina-m-8349004

Over het blok

De centrale vraag in dit blok is: “Wat en wie is de Kerk?”

De kinderen leren over de vroege Kerk, de Kerk van nu, de geschiedenis en het heden. Ze gaan in “gesprek” met de apostelen, lezen wat God zelf in het Evangelie over de Kerk zegt en ontdekken dat de mensen die naar de kerk gaan, samen de Kerk vormen – dus ook zijzelf.

Inhoud

Groep 3/4: De nadruk ligt op het verkennen van symbolen, het oefenen van gebeden en het ervaren van zang.

Groep 5/6: De kinderen onderzoeken de geschiedenis van de vroege kerk, kloosters en het monastieke leven. Ze lezen de brieven van de apostelen,  leren iconen te lezen en verdiepen hun kennis over de Goddelijke Liturgie.

Groep 7/8:  De kinderen gaan dieper in op iconografie, architectuur en de betekenis van verschillende diensten.

De kinderen starten met de vraag: Wat en wie is de Kerk? Ze ontdekken dat de Kerk niet alleen een gebouw is, maar vooral de mensen die samenkomen in Christus.

We kijken naar de vroege Kerk: de Evangelie en de apostelen. Hoe begonnen zij, en wat betekende het om christen te zijn? De kinderen gaan in gesprek met verhalen en teksten uit Handelingen.

Kinderen onderzoeken hoe de Kerk er vandaag uitziet: van de parochie in hun buurt tot de wereldwijde Orthodoxe Kerk. Ze bespreken hoe zij zelf onderdeel zijn van die Kerk.

In de jongere groepen: kennismaken met kruis, iconen, kaarsen, zingen en bidden. In de oudere groepen: verdieping in iconografie, kerkenbouw en de betekenis van de liturgie.

De kinderen leren over de verschillende diensten binnen de kerk en hun betekenis. Deze les kan eventueel in twee worden opgesplitst.

De kinderen laten zien wat zij hebben ontdekt. Dat kan een klein toneelstuk zijn, een tekening, een mini-expositie of een gebed dat ze samen opzeggen. Zo sluiten ze het blok af met een gedeelde ervaring.

Blok 2: Het kerkelijk jaar, vasten en de grote feesten

pexels-lovetosmile-30327295
Leeftijd

Groep 3 t/m groep 8

Duur

8 lessen van 45 minuten

Groepsgrootte

3 t/m 32 leerlingen

pexels-matvalina-16210514
pexels-cansu-hangul-464804780-19969823
pexels-ron-lach-10619928

Over het blok

Kinderen gaan op onderzoek uit naar de grote feesten, zoals Kerst en Pasen. Ze beginnen met een vraag als: “Waarom vieren we dit feest ieder jaar opnieuw?” Samen ontdekken ze de betekenis van de feesten en de voorbereidingen, en ontwerpen ze een eigen creatieve bijdrage – bijvoorbeeld een lied, een verhaal of een kunstwerk. Het blok eindigt met een presentatie waarin hun werk centraal staat.

Inhoud

Groep 3/4: De nadruk ligt op het beleven van de feesten. Kinderen maken kennis met symbolen, liederen en rituelen die horen bij bijvoorbeeld Pasen en Kerst. Ze ervaren hoe de feesten in de kerk gevierd worden door zang, gebed en creatieve opdrachten. Ook leren ze dat feesten vaak worden voorbereid door een periode van vasten.

Groep 5/6: Kinderen onderzoeken de oorsprong en betekenis van de feesten, en leren over de rol van kloosters en het monastieke leven in het bewaren van deze tradities. Ze verdiepen zich in de verhalen achter de feesten, ontdekken waarom er wordt gevast, en oefenen met het lezen van iconen die de feesten uitbeelden.

Groep 7/8: De oudste leerlingen gaan dieper in op de liturgische structuur van het kerkelijk jaar. Ze leren hoe iconografie, kerkenbouw en liturgie samen de feesten vormgeven en welke betekenis de diensten hebben. Ze onderzoeken hoe vasten en feesten samen een ritme vormen dat richting geeft aan het dagelijks leven van orthodoxe gelovigen.

Wat vieren we met de feesten in de Kerk? Kennismaking met het kerkelijk jaar en de cirkel van feesten en vasten.

Kinderen ontdekken hoe de feesten elkaar door het jaar heen opvolgen. We bekijken iconen of kalenderkaarten en plaatsen belangrijke momenten.

 Waarom wordt er gevast voor de feesten? Verkennen van de betekenis van onthouden, oefenen en voorbereiden.

Hoe hebben kloosters de feesten en het vasten door de eeuwen heen bewaard? Kinderen leren verhalen en rituelen kennen.

Uitleg en ontdekkingstocht: waarom is Pasen het grootste feest? Vergelijking met andere feesten.

Kinderen verdiepen zich in de betekenis van Kerst, lezen en bespreken bijbelverhalen en bekijken iconen.

Kinderen ontdekken hoe de Kerst Vasten een periode van voorbereiding en verwachting is. Oefeningen of creatieve werkvormen: wat betekent ‘wachten’ en ‘voorbereiden’?

Kinderen presenteren hun ontdekkingen: bijvoorbeeld in een mini-expositie met iconen, liederen of een eigen creatieve bijdrage. Afsluiting met een gezamenlijke viering of korte gebedsmoment.

Blok 3: Bijbelverhalen, heiligenlevens en martelaren

pexels-marina-m-8349023
Leeftijd

Groep 3 t/m groep 8

Duur

6 lessen van 45 minuten

Groepsgrootte

3 t/m 32 leerlingen

pexels-lovetosmile-30327303
pexels-cansu-hangul-464804780-19969823
pexels-ron-lach-10619928

Over het blok

Kinderen gaan op onderzoek uit naar de grote feesten, zoals Kerst en Pasen. Ze beginnen met een vraag als: “Waarom vieren we dit feest ieder jaar opnieuw?” Samen ontdekken ze de betekenis van de feesten en de voorbereidingen, en ontwerpen ze een eigen creatieve bijdrage – bijvoorbeeld een lied, een verhaal of een kunstwerk. Het blok eindigt met een presentatie waarin hun werk centraal staat.

Inhoud

Groep 3/4: De nadruk ligt op het beleven van de feesten. Kinderen maken kennis met symbolen, liederen en rituelen die horen bij bijvoorbeeld Pasen en Kerst. Ze ervaren hoe de feesten in de kerk gevierd worden door zang, gebed en creatieve opdrachten. Ook leren ze dat feesten vaak worden voorbereid door een periode van vasten.

Groep 5/6: Kinderen onderzoeken de oorsprong en betekenis van de feesten, en leren over de rol van kloosters en het monastieke leven in het bewaren van deze tradities. Ze verdiepen zich in de verhalen achter de feesten, ontdekken waarom er wordt gevast, en oefenen met het lezen van iconen die de feesten uitbeelden.

Groep 7/8: De oudste leerlingen gaan dieper in op de liturgische structuur van het kerkelijk jaar. Ze leren hoe iconografie, kerkenbouw en liturgie samen de feesten vormgeven en welke betekenis de diensten hebben. Ze onderzoeken hoe vasten en feesten samen een ritme vormen dat richting geeft aan het dagelijks leven van orthodoxe gelovigen.

Wat vieren we met de feesten in de Kerk? Kennismaking met het kerkelijk jaar en de cirkel van feesten en vasten.

Kinderen ontdekken hoe de feesten elkaar door het jaar heen opvolgen. We bekijken iconen of kalenderkaarten en plaatsen belangrijke momenten.

 Waarom wordt er gevast voor de feesten? Verkennen van de betekenis van onthouden, oefenen en voorbereiden.

Hoe hebben kloosters de feesten en het vasten door de eeuwen heen bewaard? Kinderen leren verhalen en rituelen kennen.

Uitleg en ontdekkingstocht: waarom is Pasen het grootste feest? Vergelijking met andere feesten.

Kinderen verdiepen zich in de betekenis van Kerst, lezen en bespreken bijbelverhalen en bekijken iconen.

Kinderen ontdekken hoe de Kerst Vasten een periode van voorbereiding en verwachting is. Oefeningen of creatieve werkvormen: wat betekent ‘wachten’ en ‘voorbereiden’?

Kinderen presenteren hun ontdekkingen: bijvoorbeeld in een mini-expositie met iconen, liederen of een eigen creatieve bijdrage. Afsluiting met een gezamenlijke viering of korte gebedsmoment.

Vraag nu uw lessen aan!

U kunt zelf de vormingsonderwijslessen aanvragen bij uw schooldirecteur. Heeft u hulp nodig? Neem contact met ons op!